DO YOU SPEAK EMOJI?

november 18th, 2015 / by / in: AND ADVERTISING / No responses

ANDYOU’s Instagram-profil uploadede vi for nyligt en lille video af skoven med en tilhørende tekst om noget med, at efteråret var både smukt og eventyrligt – bagefter teksten tilføjede vi et lille billede af et efterårsblad – en emoji.

Skærmbillede 2015-11-18 kl. 13.11.20

De fleste af os bruger jævnligt de små emoji-ikoner, når vi kommunikerer på sociale medier – ikoner, der kan signalere et bestemt humør, understrege en pointe eller bare illusterere et budskab billedligt. Men også mange virksomheder integrerer emojis i deres online kommunikation, ligesom flere større virksomheder har anvendt dem som del af omfattende kampagner. Chevrolet har udsendt et helt nyhedsbrev kun indeholdende emojis (se det HER), og IKEA har opfundet en række egne emojis forestillende et udvalg af deres møbler.

Skærmbillede 2015-11-18 kl. 12.48.20

De små ikoner er altså ikke til at komme udenom, når man færdes på internettet, og det hurtigt voksende digitale sprog er da også blevet et aktuelt sprogforskningsemne – for hvad betyder det for vores kommunikation, at vi bruger disse symboler og hvorfor gør vi det egentlig?

Først og fremmest muliggør emojis en mere simpel og intuitiv kommunikation i et sprog, som forståes verden over. Dernæst er de små ikoner sjove og underholdende og kan sammensættes kreativt, så de danner en art puslespil, der vækker modtagerens nysgerrighed.

Ifølge ph.d. i sociale medier og hverdagssprog, Anders Stæhr, kan emoji-sproget dog ikke stå alene, men skal ses som et supplement til skriftsproget, der blandt andet hjælper til at markere, hvordan vi skal forstå en ytring. Så når Chevrolet tidligere i år udsendte et kryptisk nyhedsbrev kun bestående af emojis er dette sandsynligvis ikke et udtryk for en ny kommunikationsform men snarere et markedsføringsstunt, som skal skabe opmærksomhed, nysgerrighed og undren. Det henvender sig naturligvis til det yngre segment, som er fortrolige med det digitale sprog og de sociale medier – og nyhedsbrevet gik da også viralt, blev delt på sociale medier og skabte masser af omtale for Chevrolet.

Emojis kan altså være særdeles brugbare for virksomheder og er sandsynligvis kommet for at blive. Og er man ikke Chevrolet, IKEA eller McDonalds kan man stadig hygge sig med at sammensætte budskaber af de små ikoner, som efterhånden er blevet et integreret keyboard i mange telefoner.

Hos ANDYOU elsker vi de søde og sjove emojis og bruger dem også flittigt. Men pt holder vi dog nyhedsbreve og blogindlæg i godt gammeldags skriftsprog.

Skærmbillede 2015-11-18 kl. 10.35.14

 


Skriv et svar