THE BOOK BOOK digitalisering

THE MAGAZINE MAGAZINE – DET KLASSISKE MAGASIN I EN DIGITAL VERDEN

juni 7th, 2016 / by / in: AND ADVERTISING / No responses

For et par år siden gik IKEA‘s kampagne ‘THE BOOK BOOK’ viralt med sin satiriske parodi på Apples lanceringer af en konstant strøm af teknologiske gennembrud. I filmen fortæller en begejstret design-guru om det nyeste IKEAkatalog, som er fuldt opladet, holder evig strøm og kan ændre størrelse på brugerfladen blot ved at man åbner det. Og så er hver side øjeblikkeligt loaded og uafhængig af hastigheden på din internetforbindelse. Kataloget er nemlig hverken digitalt eller en iBook – det er ganske enkelt en helt klassisk BOOK BOOK.

Udover at være original og underholdende er IKEA‘s video også udtryk for en tid, hvor digitaliseringen er over os. Og det er på mange måder fantastisk. Hos ANDYOU elsker vi det konstante flow og den ubesværede adgang til viden og inspiration, som gives på alverdens online-platforme. Og vi elsker den måde, hvorpå markedsføring ikke længere er en envejskommunikation fra virksomhed til forbruger – men at forbrugerne i lige så høj grad er afsendere og aktive medspillere i onlinekommunikationen. Det stiller helt nye krav til virksomhederne om hele tiden at skabe nye, inddragende oplevelser for sine modtagere, der ellers bare zapper over til konkurrenten.

Men er IKEA‘s BOOK BOOK så helt outdated? Hører det fortiden til at bladre i et fysisk katalog eller modemagasin i digitaliseringens tidsalder, hvor alverdens læsestof lægges online? Sandsynligvis ikke. For det ikke-digitale kan stadig noget!

Her hos ANDYOU er stakkevis af smukke modemagasiner og kataloger fast inventar. Vi elsker det sanselige i at mærke det glitrende papir mellem hænderne. Og vi elsker at fordybe os i et æstetisk univers uden at forstyrres af blinkende reklamebannere og pop-up-beskeder, der konstant minder om alle de interessante parallel-historier vi ikke må gå glip af i nyhedsstrømmen. Et fysisk magasin er i vores tid en sanseoplevelse og et åndehul fra et bombardement af informationer. Det er en følelse af selvforkælelse, af tid og af fordybelse. For offline-tid er blevet en eftertragtet luksusvare – og den digitale detox er i høj kurs. Derfor skal digitaliseringen måske ikke ses som en trussel om komplet udryddelse af det trykte men snarere som et vidunderligt supplement, der kan en række andre ting.

På ANDYOU er vi således ikke bekymrede for det klassiske magasin. Det har fået skarp konkurrence, og det skal holde sig mere lækkert end nogensinde. Men når vi helt mættede på spændende nyhedshistorier og inspirerende insta-billeder trænger til et break – ja, så læner vi os altså stadig tilbage og bladrer helt meditativt og total-opslugte gennem et godt gammeldags MAGAZINE MAGAZINE.

THE BOOK BOOK digitalisering

IMG_4904-e1464684408450

THE BOOK BOOK digitalisering

 


Skriv et svar